Teorie tréninku

 

Autor: Vlastimil Pospíšil

-           

-          SYSTÉM

-          PROCES

-          OBECNÁ TEORIE SPORTONÍHO TRÉNINKU

-          SPECIÁLNÍ TEORIE SPORTOVNÍHO TRÉNINKU

 

SYSTÉM

            Komplexní, vnitřně uspořádaný funkční celek, jehož obsahem je účelné…

 

Kondiční příprava :

1. Rozvoj pohybových schopností (síla, vytrvalost, obratnost, rychlost. Aby byl organismus vytrvalejší, používáme adaptační podnět, což je druh cviku. Nutit např. sval, aby vyvinul rychlost. Adaptační podnět musí k něčemu směřovat. )

Druh podnětu, síla a doba trvaní a frekvence opakování –

Princip zatěžování:

-          jednota všestrannosti a specializace (bez všestranného základu nelze ve specializaci dosáhnout úspěchu)

-          systematičnost (náhodné zatížení je bezfunkční, nese s sebou úrazy)

-          postupně se zvyšující zatížení (organismus musí být připraven na postupné zatížení. Nemá smysl zatížit moc ji od počátku. Např. dřepy: nutné posílit a protáhnout celé nohy včetně achilovek a harmstringů…)

-          cykličnost (jedná se o vlastní plánování)

Manipulace se zatížením:

-          snaha získat co největší positivní adaptační změny (nejde o to někoho odrovnat, poté odchází klouby a šlachy

-          optimální aktivace energetického systému (vytvoření záloh, viz. Fyziologie sportovního tréninku)

 

2. Rozvoj speciálních poh. schopností

 

Silové schopnosti

-          síla je schopnost překonávat nebo udržovat vnější odpor svalovou kontrakcí

-          síla statická (držet nad hlavou, nic nedělat, pouze držet. Např. přetlačování)

-          síla dynamická : síla výbušná, …

 

Stimulace svalového napětí:

-          stimulace břemenem (různá hmotnost a rychlost přemisťování)

-          stimulace kinetickou energií břemene (hmotnost a výška pádu)

-          stimulace převážně volním úsilím (bez klasického břemene)

-          stimulace elektrickým proudem

v praxi:

-          překonávání velkého vnějšího odporu

-          překonáváním nemaximálního odporu vysokou rychlostí pohybu

-          velký počet opakování pohybu s nemaximální rychlostí a nemaximálním břemenem (viz. Tab. Vztah hmotnosti břemene a počtu opakování)

 

Metody pro rozvoj síly:

- metoda maximálních úsilí (těžko atletická, pro vzpěrače, vydat maximální silu, tzv. krátkodobé úsilí, nepoužívá se u začátečníků)

- opakovaných úsilí (kulturistická, submaximální odpor, čili menší. Lze rozdělit na metodu pyramidovou či jiné kombinace)

- rychlostní (vysoká rychlost provedení, nemělo by být více než 6 až 12 opakování)

- kontrastní (dojde se k určitému prahu a nejsme schopni překonat určitý strop v síle či provedení. Používá se úspěšně.)

- izometrická (v praxi se moc nepoužívá)

- intermediární (střídaní v izometrického a izotonického režimu)

- brzdivá (odpor je víc než 100%, síla se nezvedá, ale pouští dolů)

- izokinetická (pomocí trenažérů, lze naprogramovat odpor, po celou dobu pohybu je odpor stejný. Práce s břemenem – přesun je plynulý)

- plyometrická (využití kinetické energie pádu a následující izokinetická práce výskoku. Dá se podložka, která je vyšší než výška odrazu. Cvičenec se odráží a využívá dynamiku pádu a odrazu.)

- kruhová (silově vytrvalostní – klasická překážková dráha. Tyto dráhy se dají použít k jinému zaměření. Záleží na náplni, intervalech, zařazení cviků za sebou)

- elektrostimulace

 

Prostředky stimulační

Tělesná cvičení (co se neudělá, to nefunguje)

-          a) cvičení všeobecně rozvíjející (zaměřena na všeobecný rozvoj pohybových schopností. Používat u mládeže k rozvíjení pestrosti stimulačních podnětů. Organismus si vytvoří max. informací, jak reagovat a co očekávat)

-          b) speciální (používáme k rozvoji vybraných schopností, těch které chceme připravit pro sportovní výkon. Např. hry s míčem – volejbal)

-          c) aktivní regenerace (vyklusání, vyplavání)

-          d) cvičení závodní nebo soutěžní (vybíráme takový typ cvičení, který má co nejblíže k soutěži)

 

Testování silových schopností:

-          měření absolutní síly (nejvyšší hmotnost přemístěného břemene, měříme v kombinaci s cyklickým cvičením, břemeno mívá 70% maxima.)

-          měření vytrvalostní síly (nejvyšším možným počtem opakování s břemenem do 40% maxima)

-          měření rychlé síly (nejvyšší počet cvičení ve stanoveném čase)

-          měření výbušné síly (překonaná vzdálenost či výška s danou velikostí břemene – pro dolní končetiny to je vlastní tělo. Kolik skočím do výšky a dálky)

 

Rychlostní schopnosti:

- druhy rychlosti (ve věku od 12 do 13 je organismus nejvíce vnímavý pro rozvoj rychlosti, později se velmi těžce rozvíjí)

-          rychlost reakce

-          rychlost jednotlivého pohybu

-          rychlost komplexního pohybového projevu (frekvence, akcelerace, rychlost se změnou směru) – rychlost lokomoce

 

Rychlost lokomoce:

Dílčí složky:

A)    akcelerace (zvyšování, nárůst)

B)    maximální frekvence pohybů

C)    rychlá změna směrů (důležité u lyžování)

-          intenzita zatížení (krátkodobá, téměř maximální a vždy řízená pohybová činnost)

-          doba trvání cvičení 5-20s, interval odpočinku 2 – 5 min, počet opakování 3-5 v jedné sérii, 3-5 sérií, způsob odpočinku – raději aktviní

síla – např. odrazu, nelze oddělit jednu složku od druhé např. sprinteří mají vypracovaný i vršek

 

Rozvoj rychlosti jednotlivého pohybu:

-          prostředky (cvičení rychlostně silového typu – diskař, fotbalist – kop… spojován s projevem výbušné síly)

-          metody (plyometrická, kontrastu – hod s menším zatížením, než vyžaduje sportovní disciplína apod.)

-          snímá se kamerou, vyhodnocování přes počítač

-          otázka zpětné informace (jde o to, aby sportovec vnímal, že úkon vykonal, tak jak měl. Důležité u lyžařů, aerobicu)

 

Rozvoj rychlosti reakce:

-          prostředky (vysoká specifičnost, např. reagovat na hudbu v aerobicu, reagovat na padající činku)

-          Metoda opakování – pro jednoduchou reakci – opakovaný start, ustoupení stranou, krok, pro výběrovou reakci) Podněty optické (co vidí), akustické (co slyší), taktilní, doteková (je nejrychlejší přenos). Všechny tyto reakce se musí rozvíjet.)

-          metoda analytická – rozdělení pohybové struktury do dílčích částí pro rozvoj rychlosti. Rozbor startu u sprintu.

-          Metoda senzorická – je založena na úzkém vztahu rychlosti reakce ke schopnosti vědomě rozlišovat časové mikrointervaly (člověk je schopen si vybudovat vlastní odhad rychlosti)

Doba reakce se skládá:

-          vnímání

-          přenos informace

-          rozhodování

-          přenos vzruchu do svalů

-          zahájení pohybu

 

Diagnostika rychlosti bývá obvykle mikrobuňkama …

 

Vytrvalostní schopnosti:

  1. podle účasti svalových skupin

-          celková

-          lokální (paže, nohy

  1. podle doby trvání

-          dlouhodobá (10 min a déle), střednědobá (8-10 min), krátkodobá (2-3 min), rychlostní (do 20 s)

-          Dlouhodobá a střednědobá – intervalová metoda (pro vytrvalost, založena na vztahu zatížení a odpočinku. Nedostanou nikdy tepovou frekvenci do klidu. Pokud dojde k úplnému odpočinku nedojde k úplné vytrvalosti. Anaerobní práh – viz. Fyziologie)¨

-          metoda nepřerušovaného zatížení (souvislé – nastavit jedno zatížení a to je neměnné, střídavé – zatížení má různou hodnotu, fartlek – nepřerušované zatížení)

-          Krátkodobá vytrvalost (ATP-CP)

-          Rychlostí vytrvalost

  1. podle svalové kontrakce

-          dynamická

-          statická

Vytrvalost se dá stimulovat a není to vždy příjemné. Kouzlo u sportu je nepříjemné pocity překonat.

 

OBRATNOSTÍ SCHOPNOSTI

  • Struktura obratnostních schopností

-          spojování pohybových prvků (v aerobiku)

-          orientace (nejenom v lese, důležitá na hřišti, aby se hráči viděli a vnímali navzájem, vnímat okolí)

-          diferenciace (odhadovat míru vzdáleností, jak daleko, co je okolo)

-          přizpůsobení pohybového jednání (přizpůsobit se zatížení, nachystat organismus na zátěž)

-          rovnováha (souvisí s vestibulárem, nachlazení narušuje rovnováhu)

-          reakce na okolní vněmy

 

Co používat pro rozvoj? Nejširší možnost cviků, do každého tréninku dělat něco jiného a používat svalové skupiny. Dávat přednost koordinačně náročnějším cvikům.

 

ROZVOJ POHYBLIVOSTI

-          z daleké míry je daná. „S hypermobily je nejvíce práce.“

-          Síla svalů, se sílou souvisí délka svalů, reflexní systém svalů

-          Schopnost napětí a uvolnění svalů

 

 

 

 

Technická příprava

-          rozvoj koordinačních schopností jako základu rozvoje technické přípravy

-          osvojování příslušných technických dovedností

-          zdokonalování dovedností v soutěžních podmínkách

Sportovní dovednost – je zvládat jakýkoliv pohyb. Je potřeba uvědomit si na čem je technika závislá:

-          na kondiční připravenost (jak můžeš dobře sjet správný oblouk, když ho neudržíš?, jak můžeš udělat dřep s činkou 60kg, když neudržíš 30kg?)

-          na koordinačních funkcích nervové soustavy (když se mám něco učit, musím vědět co)

-          psychické vlastnosti a schopnosti (otázka motivace, koncentrace, ta záleží na kázni každého jedince, regulace vjemů)

 

-          efektivně vykonávat určitou sportovní činnost, rozhodnout se, co udělat a jak

 

NÁCVIK – je nutné chápat jako celek a přistupovat ale po jednotlivých fází

-          pro nacvičení pohybové dovednosti, jde o fáze:

  1. sportovec si vytvoří hrubé představy, co po něm chceme (trenér: umět správně zadat úkol, jak ten úkon má vypadat. Využívat k výkladu stejný slovník, aby použitá slova byla jasná tomu, komu je říkáme. Měla by následovat ukázka s videotechnikou, obrázky, …) Pohybové předpoklady – je nutné si uvědomit na jaké úrovni jsme.
  2. provede první pokusy, kde si začne upřesňovat představy (trenér: soustředit se na určité fáze pohybu, celek už byl ukázán v 1. fázi. Názorné ukázky musí být. Velkou roli hraje povzbuzování.) Pohybové předpoklady - rozvoj, zvyšování limitující úroveň
  3. otázka informace o průběhu pohybu (trenér: být připraven, že info z druhé strany bude jiná, než jsme si představovali. Znovu je důležité povzbuzování) Pohybové předpoklady - mnohonásobné opakování, stabilizovat strukturu v souladu s energetickými požadavky

 

 

ZDOKONALOVÁNÍ –

Sportovec:

-          opakování nedělá náhodně, ale promyšleně a v normálních podmínkách.

-          dokáže se už koncentrovat na detaily, ne pouze na celkový pohyb.

-          dokáže rozlišovat rozsah pohybu.

-          důležitá je sebekontrola, sám sebe dokáže zhodnotit.

 

Trenér:

-          rychlé info o průběhu pohybu, použití videa, konfrontace se subjektivními názory sportovce

-          povzbuzovat

 

Energetické požadavky – u cyklistů, zatěžování fyziologických systémů

Dynamické požadavky

 

 

STABILIZACE – souhrn nácviků

Sportovec:

-          pohybové struktury by měly být automatické

-          rozvoj variability

-          pohybový úkol splnit s různými nuancemi

-          jednoznačné sebehodnocení

 

Trenér:

-          info o výslednosti v soutěžích, nejenom ve skleníkových podmínkách

-          hodnocení v metrech, vteřinách

-          ideomotorický trénink – vlastní průběh se přehrává v hravě

-          cílevědomé zatěžování

 

 

VLASTNÍ PŘÍSTUP – kreativita, kde by se mělo dát šanci dát sportovci, aby se promoval na svou vlastní osobnost. Kreativitu nechat až na závěr.

 

 

Taktická příprava – herní soutěží, kolektivní sporty, ale i individuální (rozvržení sil)

-          osvojování si vědomostí, teorie

-          osvojování a zdokonalování variant řešení, aby se nemuselo už dlouho přemýšlet, jak co řešit

-          rozvoj a výběr optimální varianty (nelze realizovat, není-li zásobník řešení)

-          rozvoj tvůrčích schopností (výměna názorů)

-          rozvoj taktického myšlení (rozhodující role u herních hráčů, taktizuje se ale všude)

 

Psychologická příprava –

-          rozvoj výkonové motivace (vědět proč chci toho dosáhnout)

-          regulace emocí v podmínkách soutěžního prostředí

-          vytváření uvědomělého vědomostního základu

-          formování charakteru a sociální role sportovce

 

Časové členění psychologické přípravy:

-          ve vztahu k tréninku: systematická dlouhodobá příprava (probíhá neustále), krátkodobá (příprava na závod, rozhodnutí dosáhnout určitého cíle)

-          ve vztahu k soutěži : před soutěžní, bezprostředně před soutěžní, po soutěžní

 

 

 

STAVBA SPORTOVNÍHO TRÉNINKU

-          etapy sportovního tréninku

-          tréninkové cykly

-          tréninková jednotka

 

Etapy sportovního tréninku

Tréninkové cykly

→ v naší specializaci

 

Tréninková jednotka

-          tréninková jednotka je základní organizační formou tréninkového procesu

Struktura tréninkové jednotky:

n  úvodní (přípravná – průpravná) část – všeobecné a speciální rozcvičení

n  hlavní část – vlastní tréninkové zatížení (nácvik, rozvoj schopností atd.)

n  závěrečná část – přechod z tréninkového zatížení z uklidnění

Obsah tréninkové jednotky vychází z požadavků tréninkového cyklu, etapy sportovního tréninku, dílčích cílů.

 

ŘÍZENÍ SPORTOVNÍHO TRÉNINKU

Prvky systému řízení sportovního tréninku:

-          trenér

-          sportovec

-          adaptační podněty

-          informace (nejsou pouze ve kvalitě trenérů)

-          zpětná vazba

Diskusní téma: Teorie tréninku

Nebyly nalezeny žádné příspěvky.

Přidat nový příspěvek