Pojďme raději diskutovat o cyklistkách

29.03.2012 12:08

Sábliková nechce závodit v cyklistice.

 

autor: Libor Matějka
Hlavní fotografie článku 1721.

Když shrneme tiskovky, které se odehrály v úterý a které se týkaly cyklistiky, co jsme se dozvěděli:

Martina Sáblíková nechce jezdit závody na kole

Petr Novák, její trenér, by ji přesto rád viděl na OH v Londýně

To byly hlavní dvě informace, které přinesla naše média ze dvou tiskovek. Jednu pořádal Novis tým a týkala se konce sezóny naší fenomenální rychlobruslařky a druhou pořádal ČSC k zahájení české silniční sezóny a především k hlavní soutěži, která se letos jmenuje „Cofidis český pohár na silnici 2012“. 

Tato informace, ale bohužel skrz média neprošla. Přitom byla „pohárová“ informace pro obecné sdělovací prostředky mnohem přínosnější, než ta, že Martina bude jezdit na kole, ale jen v rámci přípravy. Nemá čas a síly být cyklistkou, ale případný start na OH by neodmítla, respektive její trenér. To je ale strašně těžko realizovatelné.
 

Česká republika nemá vyjetá pro ženy místa na olympijské silnici, trenér Petr Novák žádal svaz o to, aby pro Sáblíkovou požádal o přidělení divoké karty. Prezidium ČSC to ovšem odmítlo, jako bezpředmětné. Prý nemá tato žádost šanci uspět. A tak se Novák rozzlobil na cyklisty a média měla téma chytlavé.

Následně jsme se dozvěděli například i to, že Martina směřuje na Giro: „Sáblíková možná pojede na kole slavné Giro“, článek Sportu 
A podobné nesmysly.

ČSC má opět máslo na hlavě

Silniční komise ČSC uspořádala svoji tiskovku po tiskovce Sáblíkové a přitom si byla vědoma, že Novák kritizuje ČSC za nevstřícnost k jeho svěřenkyni. Přitom je ze všech článků a postojů Nováka cítit, jak mu tento stav vyhovuje a zřejmě tentokrát už z popudu své svěřenkyně, se snaží z cyklistiky vycouvat. Jen chce svalit dopady svého zbytečného chvastounství na někoho jiného.

Ovšem tady nejde jen o Sáblíkovou, tady jde i ostatní cyklistky. Předseda silniční komise Jozef Regec a s ním i státní trenér René Andrle, se chovají tak, jako by v ČR nejezdila žádná žena na úrovni státní reprezentace. 
 

Jednají tak, že není důvod organizovat státní reprezentaci. Z chování svazu není zřejmé, zda má Andrle zodpovědnost na silnici i za ženy, nebo že tuto disciplínu nemá v kompetenci vůbec nikdo. Nevím co je horší postoj, lhostejnost státního trenéra, nebo lhostejnost svazových představitelů k ženské cyklistice jako takové. Regec to podotkl opět na tiskovce a bohužel je to názor naprostého amatéra a ignoranta, ne předsedy silniční komise. A je to stejně hloupé jako svazový postoj před několika lety k reprezentaci U23. 

Za předpokladu, že by fungovala v ženách reprezentace, tak není ani tak od věci možnost, že by se ženy dokázaly prosadit v žebříčku UCI na místa, která by účast na OH umožňovala (tak to bylo i v případě U23 a účasti na MS). A vůbec by se jarních závodů nemusela Martina Sáblíková účastnit a nakonec opravdu tu časovku v Londýně by jet mohla. Pro časovku by rozhodně byla nejlepší volbou.
 

Ale především by začalo fungovat ženské reprezentační družstvo a představitelé ČSC by si všimli, že i o ženy má cenu se starat. Co jiného je větší povinností ČSC k státním dotacím? Především státní reprezentace!

I když nechce Martina Sáblíková nyní jezdit cyklistické závody, mohla by udělat pro sebe, trenéra Nováka a cyklistiku, jedno vstřícné gesto. 
Zkusit si objet jeden velký silniční závod. Až si odpočine po rychlobruslařské sezóně, až nabere nové síly a bude se připravovat na silniční MR, tak někdy v tomto termínu nebo ještě později zorganizovat reprezentační výjezd českých cyklistek do zahraničí. Prostě někam, kde pojede cyklistický peloton, protože jízdu v pelotonu ještě nikdy v životě nevyzkoušela a tak nemůže Petr Novák říkat, že Martina Sáblíková udělala hodně pro českou cyklistiku. Ona ještě ve svém životě cyklistkou nebyla. Jet třeba na světový pohár 25. 8. do Francie na GP de Plouay, nebo kamkoliv jinam. Jinak vedeme stále řeči o cyklistce, která s cyklistikou nemá téměř nic společného! A bohužel o cyklistkách se nebavíme! 

Foto Libor Matějka a archiv RC